Csak az elmúlt 15 évben nagyságrendileg 200 millió ünnepi sms-t küldtek a Telekom ügyfelei
Az okoseszközök és a mobilinternet korában is sok SMS-t küldünk, de mára már csak egy eszköz a sok közül az ünnepi jókívánságra
Az első SMS -t még 1995-ben küldték az akkori Westel 900 hálózatán, a rövid szöveges üzenetek hosszú évekre az előfizetők kedvencei lettek, így fontos szerephez jutottak az ünnepi köszöntések terén is.
2002-ben Szenteste és Szilveszter éjjelén elküldött és fogadott SMS-ek száma már elérte a 15,5 milliót. Még 2004-ben is a napi átlag mintegy hatszorosát, 10 millió SMS-t küldtek el 24-én este, a teljes karácsonyi forgalom ebben az évben is elérte a 15 milliót. A karácsonyi SMS-ek és MMS-ek száma 2006 és 2008 között ért el újabb csúcsot: ezekben az években kb. 18 milliót is elküldtek belőlük a Telekom (akkoriban még T-Mobile) előfizetői. A vállalat adatai szerint az ünnepek alatt elküldött SMS-ek száma 2009-től indult csökkenésnek. Az elmúlt évek ezen időszakában az SMS és MMS forgalom10 és 20 százalék közötti visszaesést mutat évről évre, 2015-ben pedig már „csak” 7 és fél millió SMS-t küldtek a cég ügyfelei, a karácsonyi ünnep három napja alatt.
Az okos készülékek rohamos terjedésével és a gyors mobilnetezést biztosító 4G hálózatok kiépülésével párhuzamosan egyre többen használják ki a mobilinternetezés nyújtotta kényelmet, a kommunikációs szokások az online irányába mozdulnak el. Így miközben az egymásnak küldött SMS-ek száma csökken, a Telekom ügyfelei körében a mobilinternet forgalom jelentősen, évente nagyságrendileg egyharmadával nő az ünnepek időszakában. Ezen belül a 4G forgalom emelkedése is minden évben a többszöröse az előző évi adathoz képest. A karácsonyi SMS-ben küldött rövid versek helyét így ma már az ikonok, hangulatjelek, képek, mozgóképek veszik át.
„A hangulatjelek, vagy emojik egyfajta kódhalmazt jelentenek, amit nagyon könnyű dekódolni, ugyanakkor teret ad a kreativitásra, időt spórol és divatos is. Olyan fontos szerepre tettek szert a digitális írásbeliségben, a vizuális retorikában, hogy egy mai fiatal elbizonytalanodik, nem haragszanak-e rá, ha nincs a mondat végén egy érzelmet kifejező ikon” – mondja Horváth Dorka újmédia kutató. „Az okoseszközök és a mobilinternet korában is fontos az SMS, de ma már az ünnepekkor is csak egy a sok lehetőség közül a kommunikációra. Insta live, snapchat, facebook chat, iMessage – ma már számos felületen keverhetjük üzeneteinkben a szöveget, az ikont és a fotót is. Egyre inkább képekre írunk szöveget, és nem szöveghez mellékelünk képet”– hangsúlyozza.
„A több címzetthez azonos szöveget elküldő ünnepi SMS-eket ma már egyre többen helyettesítik egy a Facebookra posztolt karácsonyos képpel, amire akár 100 barátot, hozzátartozót is rátagelnek. A trendeknek ma leginkább a saját tartalom felel meg, ilyen például egy körbeküldött családi kép szűrőkkel, feliratokkal ellátva, de az egyszerű szöveg és az alkalomhoz illő hangulatjel sem ment ki a divatból” – állítja Horváth Dorka.
Kapcsolódó cikkek
- Feltöltős SIM-kártyát kínál a Lufthansa Mobile
- Jóváírás Telekom ügyfeleknek
- Elérte a százezer lekérdezést az NMHH számhordozottsági tudakozója
- Nem számít a távolság, ha van, ami összeköt
- Több mint 12 ezer gyerekhez jutott el 2016-ban a Legyél Te is Informatikus! program
- Internet karácsonykor: összeköt és programot ad
- 1,2 Gbps feletti adatátviteli sebességet ért el mobilinterneten a Telenor
- A hollywoodi filmes trükkök technológiája élőben a Telekom üzletében
- Sokan szeretnének többet a jóból
- A Telekom új domino kártyás opciókat vezet be
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újra a megszokott mederben a FoxPost, levonult a szökőárszerű terhelés
A FoxPost felszámolta azt a Maglódon felállított ideiglenes csomagautomatát, amely az elmúlt hetek rendkívüli terheléshullámának kezelésére szolgált, egyidejűleg megszüntették a további rendkívüli intézkedéseket is. A döntésre azért került sor, mert a probléma megszűnt és a működés ismét a szokott mederben folyik. Ezzel egyidőben a vállalat több száz új csomagautomata telepítésébe kezdett országszerte.
Még mindig rengeteg ügyfél bankol ezzel a világelső, de drága magyar találmánnyal
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2024. februári adatai szerint a számlavezetés során a bankok felé kifizetett díjak 15 százalékát teszik ki az SMS szolgáltatások. Bár a jegybank nyolcezer forint közelébe becsülte az SMS-ekre fordított éves átlagos ügyfélköltséget, a BiztosDöntés.hu szerint ez a költség még ennél nagyobb is lehet. Pedig ma már a legtöbb banknál létezik erre egy ingyenes alternatíva, melyre könnyen át lehet állni.
Újabb régiós szolgáltató központot hoz Budapestre a Schneider Electric
Budapesten hozza létre új, Europe Services Hub elnevezésű szolgáltató központját a Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat. A tervek szerint 2025-re 100 fősre bővülő csapat az európai országokban dolgozó helyi stábokkal együttműködve az egész kontinenst lefedi majd a magyar fővárosból.