Nagy változások előtt a központi bankok: jönnek a digitális fizetőeszközök
A digitális fizetőeszközök elterjedése a vártnál komolyabb kihívások elé állítja a központi bankokat a Roland Berger tanulmánya szerint. Azonban nemcsak a technológiai újításokat kell követniük, hanem szervezeti struktúrájukban és a szakemberek kiválasztásánál is figyelembe kell venniük a nemzetközi pénzügyi piacon jelenleg kialakulni látszó helyzetet.
A kétezres évek elejéig a központi bankok - a gazdaság stabilitásáért felelős, a háttérből irányító szervezetként - természetüknél fogva kevéssé reagáltak a gazdasági innovációkra. Feladatuk az volt, hogy biztosítsák az árak stabilitását és a nemzeti pénzügyi rendszer biztonságos működését. Mára azonban a központi bankok mindenhol az érdeklődés középpontjába kerültek, elsősorban a globális pénzügyi kihívásoknak és a magas államadósság szinteknek köszönhetően. A központi bankok jelentőségének növekedése és az, hogy várhatóan újszerű kihívásokra kell reagálniuk, számos kérdést vet fel. A Roland Berger szakemberei "Új irányok a központi bankok működésében" című tanulmányukban felvázolják a központi bankok jövőbeli fejlődésének lehetséges útját.
Komoly változások várhatóak a központi bankoknál
Schannen Frigyes a Roland Berger magyarországi ügyvezetője elmondta: „A központi bankok jelenleg és a közeljövőben látványos átalakuláson mennek keresztül. A fejlett piacokon tapasztalható folyamatok – mint a közpénzek elköltésére vonatkozó megszorítások, az átláthatóságra törekvés és a kamatszintek alacsonyan tartását célzó politika – rákényszeríti őket a szervezeti változtatásokra. Modernizálniuk kell szervezetüket és működésüket, ha meg akarják őrizni szerepüket a globális pénzügyi rendszer alakításában és irányításában; csak így lesznek felkészültek olyan jelentős kihívásokra, mint például az egyre inkább elterjedőben lévő digitális fizetőeszközök bevezetése.”
Elkerülhetetlen a szervezeti átalakítás
Mivel az egyes központi bankok szervezeti felépítése eltérő, nem állítható, hogy létezik egy, mindenhol alkalmazható megoldás. A sikeres átalakulás négy pillére azonban meghatározható, ezek a szervezeti adaptáció, az agilis irányítás, a hatékony működés és a jövő-orientált HR-stratégia. A menedzsmentnek egyrészt hatékonyabbá kell tenni a döntéshozatalt, központosítva az ehhez tartozó támogató funkciókat, másrészt ki kell szerveznie a szervezetbe szervesen nem illeszkedő feladatokat. A proaktív, költséghatékony menedzsment lehetővé teszi a költség-csökkentést, az így megspórolt pénzt pedig a prioritást élvező területek fejlesztésére lehet fordítani.
„A személyzeti politika, a munkavállalók képzése és a folyamatos teljesítményértékelés döntő jelentőségű lesz a szervezeti átalakítás során. A „Tehetségek Harca” korszakban a központi bankoknak nemcsak egymással, hanem a magánszektor csábításával is meg kell küzdeniük a legjobb munkavállalókért. Fel kell ismerniük, hogy a jelentős innovációk, az előrehaladó digitalizáció, új típusú megközelítést, és másfajta, - fogékonyabb és rugalmasabb - munkavállalókat kíván. Ez a jelenlegi, hierarchikusan működő bankoknál nem feltétlenül szempont, de a jövőben egyre inkább az lesz.” – mondta Schannen Frigyes.
Digitális fizetőeszközök - a készpénz kiegészítő hasonmása
A digitális fizetőeszközök témája kiemelt terület több nemzeti gazdaságban. Ezek a fizetőeszközök a készpénz digitális megfelelői, hasonlóak a fizikai bankjegyekhez és pénzérmékhez, de digitális pénztárcában tartják őket, kibocsájtójuk pedig a központi bank. Schannen Frigyes elmondta: „Korai lenne megjósolni, melyik lesz sikeres a speciális technológiák közül. Lehet, hogy azt a megoldást, amelyet a jövőben használni fogunk, még csak most fejlesztik. Egyesek a blockchain technológiát preferálják, (ebben a tranzakciók folytatólagosan, megbonthatatlanul rögzülnek egymás után a rendszerben, a fizetések pedig ellenőrizhetők és eltüntethetetlenek azáltal, hogy minden résztvevő minden tranzakciót tartalmazó, titkosított adathalmazról másolatot kap), mások inkább egy digitális közvetítőt integrálnának a rendszerbe. A központi bankoknak nem csak a technológiákat, hanem a fejlesztőket is meg kell vizsgálniuk ahhoz, hogy megfelelő döntést tudjanak hozni. Ennek akadálya viszont jelenleg főleg az, hogy nem rendelkeznek megfelelő szaktudással és nem elég gyorsak ahhoz, hogy kövessék a technológia fejlődésének ütemét.”
„A digitális fizetőeszközök jelentősen csökkenteni tudnák a bankjegyek és érmék előállításának, valamint a készpénz tárolásának és szállításának költségét. Emellett fel tudnák gyorsítani a feltörekvő piacok pénzügyi integrációját is, mivel könnyebben azonosíthatóak lesznek az ügyfelek és hatékonyabb lehet a pénzmosás elleni küzdelem. Biztosak vagyunk abban, hogy a digitális fizetőeszközök fontos szerepet játszanak a jövőben, valószínűleg a fizikai készpénz kiegészítőiként lesznek bevezetve, amire már láthatunk ígéretes próbálkozásokat. Ugyanakkor hatalmas feladat vár még a központi bankokra: mind szervezeti struktúrájukat, mind stratégiájukat át kell alakítani, hogy folyamatosan jó döntéseket hozhassanak a megváltozott körülmények között.” - összegezte a Roland Berger ügyvezetője.
A tanulmány ezen a linken érhető el: www.rolandberger.com/pressreleases
Kapcsolódó cikkek
- A digitális fejlődés a kulcs a női egyenjogúsághoz
- A Kaspersky Lab legújabb jelentése rávilágít a digitális káosz következményeire
- A 2018-as pénzügyi irányelv forradalmasítja a mobil bankolást
- Tanulmány az orosz kibermaffia felépítéséről: a zsarolóvírusokból származó napi bevétel elérheti a 30 millió forintot
- Az elavult technológia a digitális átalakulás legfőbb akadálya
- DDoS támadások 2016-ban
- Németország és Franciaország kezében van Európa jövője
- Minden második szervezet áldozatul esett valamilyen zsaroló vírusnak 2016-ban
- IDC: e-mail-biztonságban a Trend Micro az élen
- Megmentett emberéletek és tisztább levegő a hálózatba kapcsolt járműveknek köszönhetően
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újra a megszokott mederben a FoxPost, levonult a szökőárszerű terhelés
A FoxPost felszámolta azt a Maglódon felállított ideiglenes csomagautomatát, amely az elmúlt hetek rendkívüli terheléshullámának kezelésére szolgált, egyidejűleg megszüntették a további rendkívüli intézkedéseket is. A döntésre azért került sor, mert a probléma megszűnt és a működés ismét a szokott mederben folyik. Ezzel egyidőben a vállalat több száz új csomagautomata telepítésébe kezdett országszerte.
Még mindig rengeteg ügyfél bankol ezzel a világelső, de drága magyar találmánnyal
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2024. februári adatai szerint a számlavezetés során a bankok felé kifizetett díjak 15 százalékát teszik ki az SMS szolgáltatások. Bár a jegybank nyolcezer forint közelébe becsülte az SMS-ekre fordított éves átlagos ügyfélköltséget, a BiztosDöntés.hu szerint ez a költség még ennél nagyobb is lehet. Pedig ma már a legtöbb banknál létezik erre egy ingyenes alternatíva, melyre könnyen át lehet állni.
Újabb régiós szolgáltató központot hoz Budapestre a Schneider Electric
Budapesten hozza létre új, Europe Services Hub elnevezésű szolgáltató központját a Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat. A tervek szerint 2025-re 100 fősre bővülő csapat az európai országokban dolgozó helyi stábokkal együttműködve az egész kontinenst lefedi majd a magyar fővárosból.