Drága elektronikus bébiszitterek
A hosszú nyári napok során könnyű lekötni a gyerekek figyelmét egy táblagéppel vagy okostelefonnal, vagyis elektronikus bébiszitterrel. Ellenőrzés és megfelelő biztonsági beállítások nélkül azonban a kicsik rövid idő alatt akár több százezer forintot is elkölthetnek virtuális játékokra.
A G DATA figyelmeztetése szerint mindennapos esetnek számít, hogy a felügyelet nélkül tabletező gyerekek kisebb-nagyobb összegeket költenek a szülők bankkártyájáról különböző virtuális termékekre, például a játékok kiegészítőinek megvásárlására. Kiugró esetek is történnek, egy gyermek 2015 karácsonyán például közel 1,6 millió forintot költött a Jurassic Park játékban különböző dinoszauruszokra. Miután a sajtó nyilvánosságához fordultak, az Apple ebben az esetben megtérítette a szülőknek a keletkezett kárt – noha nem lett volna köteles.
Drága az ingyenes
Az üzleti modell közismert: maga a játék fizetés nélkül letölthető, freemium-nak nevezik. Ha azonban újabb karaktert szeretnénk vásárolni, vagy gyorsabban szeretnénk előrehaladni a játékmenetben, akkor a zsebünkbe kell nyúlni. És néha elég mélyen.
Egy 2016-os német felmérés eredményei szerint a 6‒13 éves gyermekek negyede naponta vagy szinte naponta játszik okostelefonon, 29 százalékuk pedig hetente többször. Ez elég nyomós érv arra, hogy a szülők közelebbről is megvizsgálják, milyen alkalmazással és hogyan játszanak a gyerekeik.
Amikor a Google Play vagy Apple App Store áruházakból vásárolunk, vagy csak letöltünk egy ingyenes játékot, akkor meg kell adnunk egy érvényes bankkártya adatait is. Tanulva a korábbi esetekből, az Apple App Store-ja alapból úgy van beállítva, hogy a vásárlásokhoz és alkalmazásokon belüli vásárlásokhoz mindig kérjen jelszót. Ezen azonban – felelőtlenül – könnyíteni tudunk, ha beállítjuk, hogy a jelszó megadása után az áruház 15 percig ne kérje azt újra.
Ha az eszköz nem kéri a jelszót, de már eltárolta a bankkártya adatait, a gyerek könnyen vásárolhat újabb játékokat vagy játékkiegészítőket anélkül, hogy a következményekkel tisztában lenne.
Hogyan védekezhetünk?
Beszélgessünk el gyermekünkkel, és kövessük figyelemmel, hogy milyen játékokat kedvelnek, játszanak. Nyugodtan üljünk le, és játszunk együtt egy-egy menetet, így nemcsak megismerjük a játékot, de ez a beszélgetés elkezdésére is alapot biztosít.
Vizsgáljuk meg az internetes áruházak alapbeállításait, és tegyük kötelezővé, hogy minden egyes vásárlás csak jelszó megadása után történhessen meg – a jelszót pedig tartsuk meg magunknak. Ha már nagyobb a gyermekünk, akinek saját készüléke van, beszéljük meg vele az internetes vásárlás kérdését. Ha lehet, a gyerek készülékének regisztrációjakor egy szinte üres bankkártya adatait adjuk meg – a rendszer nem ellenőrizni, hogy van-e pénz a kártya mögött. Ha a gyerek virtuális játékokra szeretné költeni a zsebpénzét, vásároljunk neki Google Play vagy Apple App Store ajándékkártyát – így biztosra mehetünk, hogy csak a rendelkezésére álló összeget költi el.
A G DATA arra hívja fel a figyelmet, hogy segítséget jelent, ha a gyerekek által használt telefonokra és tabletekre egy biztonsági alkalmazást telepítünk. Ilyenre Android operációs rendszeren a vírusvédelem miatt is szükség van, de emellett beállítható, hogy a gyerek mennyi ideig használhatja a telefont, és az egyes alkalmazások – például az áruház vagy a játékok – megnyitását is jelszóhoz köthetjük. Nem a vásárlások, hanem a gyerek biztonságát növeli a védelmi szoftverekben megtalálható pánikgomb is. Ennek megnyomása után a telefon az aktuális GPS koordinátái mellett egy előre meghatározott szöveget küld a beállított telefonszámokra.
Kapcsolódó cikkek
- Gyorsabb és biztonságosabb telefonok
- Új trójai fertőzi az androidos mobilokat
- Ne hagyja, hogy túszul essenek az adatai!
- Növekszik az Android népszerűsége
- Biztonságos a telefonunk?
- Az ESET kutatói felfedezték az első Twitter-üzenetek segítségével irányítható androidos kártevőt
- Új szereplők a Vodafone sajátmárkás kínálatában
- Új vírus fenyegeti az okostelefonokat
- Fertőzött Pokémon terjed a torrent oldalakon
- Kelet-Közép-Európában több okostelefonos tranzakciót bonyolítanak Androiddal, mint iPhone-nal
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Így működnek majd a távfelügyelt boltok
A közelmúltban jelentették be, hogy rövidesen Magyarországon is elindulnak az első úgynevezett „hibrid” boltok, melyek nappal a ma ismert formában, a megszokott nyitvatartási időn kívül pedig személyzet nélküli üzemmódban várják a vásárlókat. A lehetőség technikai feltételeiről, illetve a használatának módjáról a megoldást fejlesztő Laurel Kft. május 15-i retailkonferenciáján közöltek részleteket.
Az AGON by AOC bővíti az új G4 gaming termékcsaládot
Az AGON by AOC – a világ egyik vezető gaming monitor* és IT-kiegészítő márkája – bemutatja a G4 sorozat legújabb tagjait az elismert AOC GAMING portfólióból, a 23,8 hüvelykes (60,5 cm) 24G4XE és a 27 hüvelykes (68,6 cm) 27G4XE modelleket. Az idén bemutatott, formabontó, lopakodó repülőgépek által inspirált dizájnnal rendelkező új G4 sorozat, a 24G4X és 27G4X állítható magasságú Full HD modellekkel, valamint a QHD Q27G4X modellel, már elérhető a piacon.
Először szerzett aranyérmet magyar csapat a Nemzetközi Informatikai Csapat Diákolimpián
Az idén Szíria által rendezett Nemzetközi Informatikai Csapat Diákolimpia (IIOT) világversenyt a miskolci Földes Ferenc Gimnázium diákjai nyerték meg a tíz résztvevő csapat közül. A világverseny előkészületeihez is jelentősen hozzájárult Magyarország, hiszen az idei versenyre kiválasztott feladatok kétharmadát magyarok állították össze.
A Vodafone országos hálózatfejlesztési programja újabb mérföldkőhöz érkezett
A Vodafone Magyarország hálózatfejlesztési stratégiájának részeként 2024 végéig országosan az állomások 40 százalékán végez kapacitásbővítést, ami a hívásminőséget és a letöltési sebességet is jelentősen javítja. A hálózatfejlesztési programnak köszönhetően többek között Debrecenben, Miskolcon, Veszprémben, Székesfehérváron és Nyíregyházán élvezhetik a szolgáltató ügyfelei a gyorsabb mobilinternetet.
Digitális gyermekvédelmi konferenciát szervezett az NMHH és az ELTE
A szabályozás területén megindult fejlődés Európa és Magyarország számára is kiemelten fontos, csak ez teremti meg a lehetőséget a gyermekek szexuális kizsákmányolásának feltárásához, és teszi lehetővé, hogy a bántalmazás önkéntes bejelentése és a monitorozási kötelezettség közösen segítse a gyermekek védelmét az online térben. Többek között ez is elhangzott a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) támogatásával, az ELTE Állam- és Jogtudományi Kar által a gyermekek online bántalmazása elleni védekezésről szervezett konferencián.