Egyre bátrabban mobilinterneteznek a magyarok uniós országokba utazva

forrás: Prím Online, 2018. június 16. 10:08

A külföldet megjárt magyar mobilhasználók 99 százaléka tud az uniós roamingdíjak tavaly júniusi eltörléséről, és ez különösen a mobilinternetezésben látszik: 2016-ról 2017-re közel másfélszeresére nőtt az adatroamingoló telefonhasználók száma – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb felméréséből.

Épp egy éve, 2017. június 15-étől törölték el az uniós roamingfelárakat az átlagfelhasználók számára. A hazai mobiltulajdonosok nagyon rövid idő alatt megtanulták, hogy nem drágább, ezért érdemes külföldön is használniuk a készülékeiket. A teljes tavalyi évre vonatkozó NMHH-kutatás eredményei szerint sikeres volt a többszintű – uniós és a magyar hírközlési hatósági – tájékoztatás: a roamingszabályok változása és a díjak megszűnése nagyon gyorsan és széles körben ismertté vált, ami a szokások változásában is jól tetten érhető.

 

Jelentősen nőtt a roamingdíjakkal kapcsolatos tájékozottság

Az NMHH a szabályozási változásokról a bevezetés előtt és után is megkérdezte a magyarországi mobilhasználókat. A 14 évesek és idősebbek körében végzett felmérés eredményeiből egyértelműen látszik, hogy az eltelt – viszonylag rövid – idő alatt jelentősen megnőtt az ezzel kapcsolatos tájékozottság. Míg 2016 végén még a közel 8 millió mobilhasználónak csak valamivel több mint fele (57 százalék) hallott az új szabályokról, addig egy évvel később, a bevezetés után már tízből heten (71 százalék) értesültek róla valamilyen forrásból – ez alatt az időszak alatt egyébként sem a hazai mobilhasználók, sem a külföldön járók, sem az ott mobilt használók aránya nem változott számottevően. 

 

A roamingszabályokkal kapcsolatos tájékozottság – ahogy várható volt – leginkább azok körében nőtt, akik az elmúlt három évben jártak külföldön, és ott használták is a telefonjukat: 2017 végére a kedvező roamingolás lehetősége már szinte teljesen ismertté vált (99 százalékos volt). A tájékozottság statisztikailag jelentősen nőtt azok között is, akik nem jártak külföldön és azok esetében is, akik igen – utóbbiak akár használták útjuk során a mobiltelefonjukat, akár nem.

 

 

 

Egyre többen mernek mobilinternetezni külföldön

A mobilhasználói szokások változása is a szabályok, az új feltételek megismerésére és megértésére utal. 2016 óta többségben vannak az okostelefon-tulajdonosok, tavaly év végén pedig már a 14 éves és idősebb népesség 63 százalékának volt legalább egy okostelefonja. Az okostelefonnal rendelkezőknek viszont szinte mindegyike (97 százalékuk) belföldön használ valamilyen módon internetet. A roamingdíjak csökkenésével, illetve a többletköltségek teljes megszűnésével az országhatárokon túl is jóval többen kezdtek internetezni magyar előfizetésű mobiljukon az unióban: 30 helyett már 43 százalékuk csatlakozott rá egy külföldi szolgáltató mobilhálózatára netkapcsolatért.

 

Összességében azonban legtöbben roamingoláskor még mindig – ahogy itthon is – elsősorban telefonálásra és sms-ezésre használták a telefonjukat.  A külföldről hazatelefonálás és sms-ezés arányai – a statisztikai hibahatárokat figyelembe véve – érdemben nem változtak: 85, illetve 60 százalék körüliek voltak tavaly és a megelőző évben is a külföldön mobiljukat használók körében.

 

 

 

A roamingdíjak változásáról

Miután éveken át fokozatosan csökkentek az európai roamingdíjak, a folyamat utolsó lépéseként 2017. június 15. óta az Európai Unión belül már felárak nélkül lehet a mobiltelefonokról hívást kezdeményezni és fogadni, sms-t írni vagy internetezni. A belföldi díjaknak megfelelően kellett ugyanis minden telefonszolgáltatónak beáraznia a roamingdíjait a felhasználói számára, ha azok az unión belül időszakosan utaznak, és csak kivételes esetekben számolhatnak fel többletdíjakat. A változásokról az NMHH is részletesen beszámolt, tájékoztató kampányt szervezett, illetve a külföldi mobiltelefon- és internethasználat új feltételeinek megértését segítendő két szemléltető kisfilmet is közzétett, melyek együttes nézettsége mára túllépte a 120 ezret. 

 

A kutatásról röviden

Az NMHH évek óta végez átfogó, országos kutatásokat különböző témákban azzal a céllal, hogy lássa és megértse a fogyasztók távközléssel kapcsolatos szokásait és véleményét, az azonos módszertannal készülő idősoros vizsgálatok alapján pedig támogassák a hatósági döntéshozatalt, stratégiai időtávon is. Ezek kiemelt eredményeinek összefoglalói a hatóság honlapján elérhetők, így a távközlési szolgáltatások használatáról a lakossági felhasználók körében végzett legutóbbi reprezentatív felmérés is, további részletes adatokkal és összefüggésekkel.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Informatikai pályaorientációs napon segítik női szakértők az iskolás lányok elhelyezkedését

Lányoknak szóló informatikai pályaorientációs napot szervez a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Informatika Történeti Kiállítása és a Women4Cyber Hungary a szegedi Szent-Györgyi Albert Agorában. A Girls in ICT Day rendezvényen gondolatébresztő interjúk és inspiráló előadások segítenek a jövő reménybeli női informatikusainak a tájékozódásban és elhelyezkedésben. Az érdeklődőknek az eseményre nemcsak személyesen, hanem online is lehetőségük van csatlakozni.

2024. április 18. 16:54

Használt autót webshopból?

A 2023-as év konszolidációt hozott a használtautó-piacon, de a recesszió és az infláció szele érezhető a szegmensben. A vásárlók tudatosabbak, a bizalmatlanság viszont továbbra is erős és gyakran indokolt. Mit hozhat a jövő, és hogyan vásárolnak a magyarok használt autót 2024-ben? 

2024. április 18. 15:28

Megjelent a világ első unalmas telefonja

A Heineken a street kultúra ízlésformálójával, a Bodegával együttműködve bemutatta a Human Mobile Devices (HMD) által gyártott "The Boring Phone" készüléket.

2024. április 18. 13:15

A Sony bemutatja a BRAVIA Theatre vadonatúj otthoni audio termékcsaládját

A Sony megújítja BRAVIA márkáját, hogy gazdagítsa az otthoni filmnézést és moziélményt. A streaming szolgáltatások elterjedésével egyre népszerűbbé vált a kényelmes otthoni filmnézés. A Sony széles termékválasztékát, például a digitális mozifilmes kamerákat, professzionális monitorokat és professzionális fejhallgatókat a filmgyártás szakemberei széles körben használják, így a vállalat mélyre hatóan ismeri a moziipart, valamint a filmkészítők és tartalomkészítők törekvéseit. 

2024. április 18. 11:40

Kerti bolt: az eMAG új, online üzlet az üzletben koncepciója több mint 100 ezer termékkel

Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint egy átlagos magyar vásárló átlagosan mintegy 24.000 forintot költ online vásárolt kertészeti termékekre – a legtöbb ilyen terméket május hónapban értékesíti a cég.

2024. április 18. 09:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09