A tömeggyártástól a tömeges személyre szabásig

forrás: Prím Online, 2018. szeptember 4. 11:01

A tömeggyártás szinte minden iparágban jelen van, azonban egyre nagyobb teret hódit egy új vásárlói trend, amely a személyes igényekre és testre szabott termékekre fókuszál.  

Egyre több fogyasztó szeretne egyedi termékeket kapni, aminek hatására a teljes gyártósornak új kihívással kell szembenéznie az ún. „high mix/low volume” gyártási környezetben. Ebben talán nem is annyira meglepő módon, a robotok segíthetnek.

 

Vegyük példaként az autóvásárlást. Olvasóink egy része az Ipar 3.0 alatt nőtt fel, amit leginkább a számítástechnikának az üzleti életbe való bevezetése jellemez. A hetvenes, nyolcvanas és még a kilencvenes években is egy autó megvétele általában úgy nézett ki, hogy a vásárló kiválasztotta a márkát és a modellt az autókereskedésben, és ha esetleg a bemutatóteremben kiállított járművek egyike sem nyerte el a tetszését, rendelt egyet a kívánt színben, valamint egy pár kiválasztott extrával, mint például a légkondicionálás. A választási lehetőségek persze nagymértékben nőttek Henry Ford („A vásárló bármilyen színt választhat, amennyiben az fekete!”) ideje, azaz az Ipar 2.0 óta, azonban ez még mindig semmiségnek tűnik ahhoz képest, ahogyan manapság az autók online „konfigurálása” történik.

 

Ma már annyiféle lehetőség közül választhat a leendő autóvásárló, hogy jó eséllyel egy olyan gépkocsit kap kézhez, ami legalább a szomszédok vagy munkatársak számára teljesen egyedinek tűnik. 

 

 

Ugyan az Ipar 4.0 képes az általános tömeges testre szabásra, viszont a mai vásárlók többet akarnak. A gyártóvállalatoknak pedig alkalmazkodniuk kell a folyamatosan változó fogyasztói igényekhez és gyártási szükségletekhez. A tömeges személyre szabást viszont csakis úgy lehet elérni, ha az emberi érintés visszatér a gyártási folyamatba.

 

Ezt hívja a dán együttműködő robotgyártó, a Universal Robots, Ipar 5.0-nak. Az Ipar 5.0 termékei segítségével a vásárlók megélhetik az önkifejezés alapvető emberi vágyát – még akkor is, ha ezért prémium árat kell fizetniük. Az ilyen termékeket pedig csak manuális beavatkozással, emberek bevonásával lehet létrehozni.

 

 

Az együttműködő robotok (kobotok) pontosan azok az eszközök, amikre a vállalatoknak szüksége van ahhoz, hogy legyártsák a vásárlói igényekhez illeszkedő személyre szabott termékeket. A kobotok elérhetővé teszik az emberi érintést a tömegek számára. Szó szerint univerzálisak és könnyedén új munkaállomásokra helyezhetőek, a vállalat méretétől függetlenül. A robot egyik helyről másikra mozgatása gyors és egyszerű, így a gyártóvállalatoknak lehetőségük nyílik szinte bármilyen manuális feladat automatizálására, beleértve a kis tételekkel és gyors átállással járó termékek gyártását is. A kobot emellett képes újra alkalmazni programjait a visszatérő feladatok esetén.

 

Az együttműködő robotok folyamatos fejlesztés alatt állnak. A világ vezető robotgyártója, a Universal Robots új szintet állított fel az együttműködő automatizációs felületek területén, amikor nemrég bevezette az új e-Series termékcsaládot. Az új együttműködő robotplatform olyan technológiai fejlesztéseket tartalmaz, melyekkel gyorsabban és szélesebb körben lehet robot applikációkat létrehozni. A bonyolult alkalmazásokkal dolgozó, valamint sokrétű vagy bizonytalan jövőbeli szükségletekkel rendelkező végfelhasználók számára rendkívül hasznos segítség leszaz e-Series platform.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A műholdas távközlés szerepe óriási mértékben nőtt

A legújabb űrtávközlési technológiák, a műholdas szolgáltatások és az űrkutatás álltak az idei Távközlés Világnapjához kapcsolódó konferencia fókuszában. A győri Széchenyi István Egyetem (SZE) eseményén kiosztották a Dr. Magyari Endre-díjakat is, amit idén Dr. Gschwindt András és Petres István hírközlési szakemberek vehettek át. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az esemény kiemelt támogatója.

2024. május 18. 12:15

Buszos útdíjfizetés – az első időszak tanulságai

A legtöbb busz a legkevésbé szennyező kategóriába tartozik, a külföldi járművek az autópályákat használják, míg a hazai személyszállítók harmada inkább az olcsóbb útvonalakat választja és a legtöbb vállalkozás felismerte, hogy a használatarányos útdíjfizetés kényszerét minőségbiztosítási fejlesztésekre is lehet használni – ezek a legérdekesebb megállapítások az útdíjfizetés bevezetése óta eltelt időszakból.

2024. május 17. 17:30

A pénzügyi bűnözés jövője: miért kulcsfontosságú az információ-vezérelt kockázatkezelés?

Az utóbbi időben a pénzügyi bűnözés elleni küzdelem jövőbeli keretrendszerének alapjaként, az információ-vezérelt kockázatkezelés kiemelten fontossá vált. A hagyományos kockázatkezelési módszerek elavultak, nem megfelelő eredményt hoznak és így komoly kockázatokat jelentenek a szervezeteknek – állapítja meg a Deloitte friss tanulmánya.

2024. május 17. 13:10

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Utazási konferencia az Angyalok városában

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59