Az okostelefon tudatos használata közelebb hozhatja egymáshoz a generációkat
A magyar szülők több mint kétharmada a nagyszülőkre támaszkodik a gyerekek nyári elhelyezésében, 33 százalékuk ráadásul legalább egy teljes hónapra rájuk bízza az unokákat – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készített országos reprezentatív kutatásból*. A válaszadók közel harmadánál az idősebb generációk digitális érettsége elmarad a fiatalokétól, ami konfliktusokhoz és elszigetelődéshez is vezethet. A hírközlési hatóság ezért tippeket ad, hogy segítségükkel a nagyszülők is hamar beletanulhassanak az okoseszközök használatába.
A szünidő alatt sok szülő támaszkodik az idősebb rokonok segítségére: az NMHH kutatásában résztvevők 17 százalékánál egy-másfél hónapot, 16 százalékuknál pedig akár az egész nyarat is a nagyszülőknél töltik a gyerekek. A generációk között meghúzódó digitális szakadék a vakáció alatt azonban sokaknál okozhat problémát, feszültséget vagy elszigeteltséget. A válaszadók közel kétharmadánál valamilyen mértékben problémát jelent az, hogy a nagyszülők nem jártasak az okoseszközök használatában, és nem tudnak kapcsolódni a gyerekek digitális térben szerzett tapasztalataihoz, élményeihez.
Pedig az okoseszközök jelentősen javíthatják az életminőséget, és tudatosan használva tartalmasabbá tehetik az együtt töltött időt. A szülők 39 százaléka szerint az idősek hamar felveszik a ritmust és ügyesen bánnak az okostelefonnal, csak egy kis támogatásra és bátorításra van szükségük. Az NMHH tippjei segíthetnek a digitális felzárkóztatásban, és új kapukat nyithatnak meg a generációk számára egymás felé.
5 tipp a nagyszülőknek, hogy a digitalizációval tartalmasabbá tegyék az unokákkal töltött időt
A nyaralás kezdete előtt fontos felismerni, hogy a fiataloknak az okostelefon szinte létszükségletté vált. A digitális világ számukra egybefonódott a kapcsolattartással, a tanulással, a játékkal és a szórakozással is. Ezért nem érdemes megtiltani az okoseszközök használatát, inkább érdemes pozitívan hozzáállni a témához. Kérdezzünk, tanuljunk és találjuk meg közösen az egyensúlyt az offline és az online programok között.
1. Játsszunk együtt! Keressünk egyszerű multiplayer játékokat, melyek mindkét korosztályt érdeklik. Ha nincs ötletünk, keresgéljünk az applikációs webáruházak ingyenes kínálatában, vagy legyünk bátrak és szálljunk be abba, amivel az unoka játszik.
2. Szervezzünk közös szabadidős programokat! Uszodába vinnénk az unokákat, vagy kirándulni, várost nézni? Kérjük meg őket, hogy mutassanak nekünk hasznos applikációkat, melyekkel élvezetesebbé tehetjük a napot. Használhatunk például növény- vagy madárhatározó appokat, “kincskeresős” geocaching túratérképeket vagy étterem- és programajánlókat. Így a gyerekek is bevonódnak a programszervezésbe, és mi is tanulhatunk, fejlődhetünk, gazdagabb élményeket szerezhetünk.
3. Tartsunk filmnézős estét! Ha otthoni programra vágyunk, akkor kérjük meg a gyerekeket, hogy mutassák meg nekünk, hogyan működnek az online filmnézős felületek. Válasszunk közösen egy jó sorozatot, mesét vagy családi vígjátékot a Netflixen vagy az HBO GO-n és filmezzünk együtt a nappaliban vagy akár a kertben. Ha előfizettünk valamelyik csatornára, akkor nincs másra szükségünk, csak stabil wifire vagy egy nagyobb adatkeretű mobilinternet-előfizetésre.
4. Készítsünk közös videókat és fényképeket! Az okostelefonnal megörökíthetjük a nyaralás legszebb pillanatait, a képeket nézegetve pedig bármikor újraélhetjük az unokákhoz fűződő kedvenc emlékeinket. Ha pedig úgy döntünk, hogy másokkal is megosztjuk ezeket az interneten, akkor ne feledkezzünk meg az adatbiztonságról sem. Csak olyan fényképeket posztoljunk, amelyekbe a gyerekek is beleegyeztek, ellenkező esetben kellemetlenséget okozhatunk nekik. Figyeljünk arra is, hogy a közzétett képeken, videókon ne legyen semmi kifogásolható vagy érzékeny tartalom.
5. Maradjunk kapcsolatban a vakáció után is! Kérjük meg az unokákat, hogy tanítsák meg nekünk a Messenger, a Viber vagy a WhatsApp használatát. Ezekkel az alkalmazásokkal az interneten keresztül levelezhetünk, fényképeket és videókat küldhetünk egymásnak, sőt, még videóhívást is indíthatunk. Így a vakáció után sem szakad meg a kapcsolat közöttünk, továbbra is jelen leszünk egymás mindennapjaiban.
Az NMHH által indított Netre Fel! edukációs weboldal további tippekkel és gyakorlati útmutatókkal szolgál az idősek okoseszköz-használatához.
______________
* A 2021. június 22-29. között végzett kutatás 2229 fős mintája a 18 éves és idősebb, magyar alapsokaságot reprezentálja nem, kor, iskolai végzettség és településtípus szerint.
Kapcsolódó cikkek
- Két új közigazgatási szaklap indul az NMHH támogatásával
- Idén is pályázhatnak műszaki fejlesztésekre a közösségi rádiók és tévék
- Így tudhatjuk meg, milyen szolgáltatás áll az emelt díjas számok mögött
- Az OPPO bejelentette hivatalos indulását Magyarországon
- Újabb budapesti körzeti rádiós frekvencia pályáztatását készíti elő a Médiatanács
- Mi tartja még életben a vezetékes telefont?
- Az NMHH együttműködik a cseh társhatósággal
- Közzétette az NMHH a 2020-as beszámolóit
- Új fővárosi körzeti rádiós pályázatot készít elő a Médiatanács
- NMHH-kutatás: miért nem internetezik mindenki?
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újra a megszokott mederben a FoxPost, levonult a szökőárszerű terhelés
A FoxPost felszámolta azt a Maglódon felállított ideiglenes csomagautomatát, amely az elmúlt hetek rendkívüli terheléshullámának kezelésére szolgált, egyidejűleg megszüntették a további rendkívüli intézkedéseket is. A döntésre azért került sor, mert a probléma megszűnt és a működés ismét a szokott mederben folyik. Ezzel egyidőben a vállalat több száz új csomagautomata telepítésébe kezdett országszerte.
Még mindig rengeteg ügyfél bankol ezzel a világelső, de drága magyar találmánnyal
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2024. februári adatai szerint a számlavezetés során a bankok felé kifizetett díjak 15 százalékát teszik ki az SMS szolgáltatások. Bár a jegybank nyolcezer forint közelébe becsülte az SMS-ekre fordított éves átlagos ügyfélköltséget, a BiztosDöntés.hu szerint ez a költség még ennél nagyobb is lehet. Pedig ma már a legtöbb banknál létezik erre egy ingyenes alternatíva, melyre könnyen át lehet állni.
Újabb régiós szolgáltató központot hoz Budapestre a Schneider Electric
Budapesten hozza létre új, Europe Services Hub elnevezésű szolgáltató központját a Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat. A tervek szerint 2025-re 100 fősre bővülő csapat az európai országokban dolgozó helyi stábokkal együttműködve az egész kontinenst lefedi majd a magyar fővárosból.
Ezért egyre erősebb a felújított mobilok piaca
Erősödő újkészülék-eladások, a termékek hosszabbodó szoftveres támogatása és életciklusa, valamint a bevizsgált készülékek iránti növekvő bizalom is segíti Magyarországon a felújított okostelefonok piacának bővülését. A Rejoy.hu a távközlési világnap alkalmából gyűjtötte össze az aktuális trendjeit.