Ez segítheti a parkolóházakat az e-autó tüzek ellen
Világszerte jelenleg több mint 30 millió elektromos jármű (EV) közlekedik az utakon, és ez a szám 2030-ra már 350 millió is lehet. Az akkumulátoraik tűzvédelme azonban egy új kihívást jelent, különösen, ha a tűz esetleg egy nagy méretű parkolóházban üti fel a fejét. Az ilyen károk kockázatát – megfelelő oltási technikákkal párosítva – lehet csökkenteni előrelátó tűzbiztonsági tervezéssel, valamint hatékony észlelési, riasztási eszközök használatával – mutat rá egy frissen megjelent összeállítás.
Speciális tűzbiztonsági megfontolások
Az elektromos járművek kigyulladásának kockázatát általában túlbecsülik, pedig valójában többször fordulnak elő hagyományos járművekhez kapcsolódó tűzesetek. Jelentős különbség azonban, hogy az EV-akkumulátorok tüze kémiai energiát szabadít fel, ami a hőmérséklet gyors emelkedését, ún. „hőmegfutást” okoz. Ez az akkumulátor elektrolitgőzének robbanásszerű égését eredményezi, ami miatt a tűz könnyen átterjedhet a környező járművekre is. Ezért is jellemzően nehezebb és hosszabb ideig tart eloltani az EV-tüzeket, mint a hagyományos autókban keletkezetteket, és tudnak akár strukturális kárt is okozni egy épületben.
Az EV-k által is használt garázsokban egy másik kritikus tűzbiztonsági pont lehet az infrastruktúra (pl. akkumulátoros energiatároló berendezések) és a töltőállomások védelme is, ahol például a túlfeszültség, a túlmelegedés vagy egy sérült kábel is okozhat tüzet.
Füstérzékelés, téves riasztások nélkül
A parkolóházakban jellemzően szorosan egymás mellett álló autók között a tűz gyorsan tovább tud terjedni. Így kiemelt cél a tűz minél korábbi észlelése, érzékelése, – természetesen a megelőzés és a hatékony oltástechnológia választása mellett. Ezt megnehezíti azonban a garázsokban jellemző fokozott koncentrációjú kipufogógáz-kibocsátás és a légszennyezés, amelyek gyakran téves riasztáshoz, ezáltal fölösleges leállásokhoz és épület-kiürítésekhez vezetnek.
A Siemens ASA (Advanced Signal Analysis) technológiájával készült pontszerű füstérzékelők beállításait pontosan az ilyen megtévesztő jelenségek kiszűrésére tervezték, hogy valóban csak a „megfelelő típusú” füst esetén jelezzenek. A parkolóházakhoz hasonló nagy, nyitott területek és akár 6700 m2 lefedésére szabták emellett a cég ASD (Aspirating Smoke Detector) technológiát használó megoldásait. Ez a közvetlenül a tűzvédelmi rendszerbe integrált füstérzékelő a védelmet igénylő területen elhelyezett csőhálózat lyukaiból folyamatosan levegőmintákat szív be, és ezeket értékeli ki egyetlen központban. Ez a technológia használható az e-töltőállomások belsejében is, az infrastruktúra védelme érdekében.
Vizuális tűzérzékelés
Nem csak a levegő összetétele, hanem vizuális érzékelés alapján is idejekorán észlelhetőek az esetleges tűzesetek. A Siemens FireCatcher kamera egy olyan videós tűzérzékelő, ami nem hőképpel, hanem egy speciálisan a kamerába épített képtartalom-elemzésen keresztül, optikai úton, folyamatosan pásztázva és elemezve a környezetet azonosítja a füst- és lángforrásokat. A kamera képes különbséget tenni a valódi tüzek és a megtévesztő jelenségek (mint például a por) között, így akár már a parázsló tűz és a legkisebb mennyiségű füst is érzékelhető.
Ezek a tűzbiztonsági megoldások mind integrálhatóak az átfogó épületfelügyeleti rendszerekbe. Ily módon az üzemeltetők akár távolról felügyelhetik az épület biztonságát: a beléptetést, az energiagazdálkodást, valamint a tűzvédelemi, világítási és klímavezérlési rendszereket.
Kapcsolódó cikkek
- Kvantumszámítógép-vezérlők fejlesztésébe száll be a Siemens
- Felvásárolta a Siemens a Helioxot
- Átfogó mobilitási csomag és elektromos céges autók – ez lehet a jövő a cégvezetők szerint
- Mobiliti elektromos-töltőkkel bővül a hazai McDonald’s hálózata
- A Sony térhatású tartalomkészítő rendszer fejlesztésén dolgozik
- Együttműködik a Siemens és az Intel
- Késleltetéssel és támogatással védené az EU az elektromos autóipart
- Automata raktárral erősít a Daniella Kft.
- Tovább süvít a hazai gőzmozdonygyártás
- Allianz: 10-ből 6 elektromos autó céges
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Hazánkban is megkerülhetetlen lesz a mesterséges intelligencia
Magyarországon is versenyhátrányba kerülnek azok a munkavállalók, akik nem képesek alkalmazni a mesterséges intelligenciát (MI), és azon médiavállalatok, amelyek nem integrálják az új technológiákat a munkafolyamataikba – olvasható a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss tanulmányában, hozzátéve: a magyarok inkább pozitívan gondolnak az MI-megoldásokra.
Indul az emberszabású robotok sorozatgyártása
Már jövőre megindulhat az első ipari célú humanoid robotok sorozatgyártása. Ezekkel az eszközökkel a manuális tevékenységek több mint fele automatizálható. Az emberszabású robotok bevezető ára 80.000 euró körül várható, de így is nagyjából másfél év alatt megtérül egy ilyen beruházás – mutatta ki tanulmányában a stuttgarti központú Horváth csoport, amelynek magyarországi tagja az IFUA Horváth.
KPMG: Az energiaipar sem ússza meg a genAI bevezetését
Óvatosak a generatív mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán az energiaipari vezetők. A KPMG Global Energy CEO Outlook legutóbbi kutatása szerint a vezérigazgatók a jelenlegi ingatag geopolitikai és politikai helyzetben is bizakodóak a növekedési kilátásokat illetően, a befektetések terén pedig legfőbb prioritásuk a generatív mesterséges intelligencia. Lelkesedésüket mérséklik azonban az etikai problémák és a kiberbiztonsági kockázatok. A kutatásból az is kiderül, hogy a vezérigazgatók az ESG-t ma már az üzleti siker egyik alapjának tartják.
A műanyaghulladékot a felére csökkentették az ABB finnországi gyárában
A hulladékok újrahasznosítására irányuló innovatív eljárások bevezetésével az ABB finnországi Porvoóban találha-tó gyártóüzeme 50 százalékkal csökkentette a vegyes műanyaghulladék mennyiségét, és 2023-ban közel 20 száza-lékkal javította az újrahasznosítás arányát. Az újrahasznosítási erőfeszítések fontos lépést jelentenek a Föld erőfor-rásainak megőrzése és az ügyfelek fenntarthatósági kötelezettségvállalásainak támogatása felé; ezen erőfeszítések 2024-ben 16 égerfa átlagos súlyának megfelelő mennyiségű polipropilént takarítanak meg.